سفارش تبلیغ
صبا ویژن

به بهترین تحقیقات علمی جهان که خنده دار هستند جایزه ای نظیر نوبل

به بهترین تحقیقات علمی جهان که خنده دار هستند جایزه ای نظیر نوبل داده شد لندن،
خارجی. علمی. نوبل.

هر سال در دانشگاه هاروارد همزمان با مراسم اعطای جوایز نوبل در رشته های مختلف علوم در اکادمی علوم سوئد، مراسم شبه جدی- شبه طنز آلودی برگزار می شود که در آن به بهترین تحقیقات علمی که ابتدا شخص را به خنده می اندازند و سپس او را به تفکر وامی دارند، جایزه اعطا می شود.

مبتکران این جایزه بدیل جایزه نوبل برای آن نام "ایگنوبل ?" Ig Nobel? را برگزیده اند که یک معنای آن امر عادی و دانی در برابر امر استثنایی و عالی است.

برندگان جوایز سال جاری از کشورهای مختلف برگزیده شده بودند و شماری از دانشمندان از کشورهای دور و نزدیک از ژاپن گرفته تا استرالیا و زلاندنو و کشورهای اروپایی در آن شرکت کرده بودند.

کار اعطای جوایز نیز بر عهده چهار برنده جایزه نوبل در سالهای گذشته گذارده شده بود.

یکی از این چهار نفر "رابرت ویلسن" برنده جایزه نوبل سال ? ?????بود که به واسطه کشف "تشعشع زمینه در کیهان" جایزه نوبل را دریافت کرده بود.

جایزه ایگنوبل سال جاری در رشته زیست شناسی به یک گروه بین المللی از محققان تعلق گرفت که بوی ادرار ترشح شده از بدن ? ????گونه قورباغه مختلف را فهرست کرده اند.

یکی از کارکردهای این رایحه ها جفت یابی و همسرگزینی است. جایزه ایگنوبل شیمی نیز به دو شیمی دان از دانشگاه مینه سوتا اعطا شد که نشان داده اند افراد می توانند در درون شربت و شهد و انگبین با همان سرعتی شنا کنند که در آب شنا می کنند.

محققان اروپایی جایزه ایگنوبل در حوزه دینامیک سیالات را با اندازه گیری سرعت خروج ادرار پنگوئنها، نصیب خود کرده اند.

محققی از میسوری نیز جایزه ایگنوبل پزشکی را به واسطه ابداع بیضه مصنوعی برای سگها در سه اندازه مختلف و سه درجه متفاوت از سفتی و محکمی، احراز کرده است.

جایزه ایگنوبل فیزیک به دو محقق استرالیایی از دانشگاه کوئینزلند تعلق گرفت که نشان داده اند قیر جامد، عملا نظیر یک سیال عمل می کند و تحت نیروی جاذبه قطره قطره بخشهای خود را به پائین می ریزد با این تفاوت که جدا شدن و سقوط هر قطره از این قیر جامد نه سال به طول می انجامد.

یکی از برندگان ایگنوبل سال جاری در توضیح هدف مسابقه ایگنوبل و نقش آن تاکید کرد که در جهان کنونی فعالیتهای علمی به یک مسابقه خشن برای دستیابی به بودجه هایی که از طرف نهادهای مختلف به پروژه های علمی تخصیص داده می شود بدل شده و این امر سبب می شود تا افراد از این نکته غفلت کنند که علم دارای یک جنبه انسانی و خاکی و زمینی نیز هست و در عین جدی بودن می تواند سرشار از طنز باشد.

 




ادامه مطلب

[ جمعه 90/6/4 ] [ 2:25 صبح ] [ محمدجوادصحرائی ]