سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ساختمان و عملکرد ناخن

ساختمان و عملکرد ناخن
ناخن دریچه ای شفاف به بسترعروقی خونمی باشد و درحاشیه طرفی به وسیله چین های نرم طرفی ناخن نگهداری می شود . در ناحیه قدامی ، یک چین پوستی نرم به قسمت بالای ناخن چسبیده است که به نام چین ابتدایی ناخن نامیده می شود . صفحه ناخن (Nail plate) ، ساختمانی سفت دارد که در تمام عمر رشد آن ادامه دارد . چین های طرفی ناخن ، ساختمانی از جنس پوست دارند که لبه های طرفی ناخن را تشکیل میدهند.

ناخن دارای لایه زایگری است به نام ماتریکس که عامل تولید مثل سلولی و رشد ناخن می باشد . در روی قسمت ابتدایی صفحه ناخن ناحیه سفیدی دیده می شود به نام "ماهک" یا " لانولا " که این ناحیه در ناخن شست دست و پا مشخص تر است . بستر ناخن Nail bed) ) نیز بستری عروقی است که صفحه ناخن بر روی آن قرار می گیرد.

فیزیولوژی رشد ناخن

بیشتر مطالعات در ناخن انگشتان دست انجام شده است. رشد آن بین 9/1 – 4/4 میلیمتر در ماه متغیراست . مقدار متوسط رشد نیز 3 میلیمتر در ماه یا 1/0 میلیمتر در روز است . ناخن های انگشتان پا در حدود 1 میلیمتر در ماه رشد می کنند . مطالعات مختلف نشان داده است که فصول مختلف و بیماریهای خفیف اثر ناچیزی در رشد ناخن دارند . قد یا وزن فرد روی رشد ناخن تأثیری ندارند. جنس، تأثیر اندکی بعد از بلوغ بر روی رشد ناخن دارد . مردان دارای رشد ناخنی بیشتری تا 19 سالگی هستند . این تفاوت ازاین سن کاهش یافته ولی تا 69 سالگی رشد ناخن در مردان اندکی بیشتر است . ازاین سن به بعد ، رشد ناخن هر دو جنس یکسان می شود . حاملگی باعث افزایش سرعت رشد و سوء تغذیه باعث کاهش آن می شود . بعضی از بیماریهای شدید نیز باعث اختلال در رشد یا ایجاد ناخن می شوند .

اختلال رشد می تواند در بیماریهای شدید مثل" اوریون" و" تیفوید" دیده شود که خودش را به صورت یک فرورفتگی یا برجستگی عرضی بر روی ناخن نشان می دهد .

ترکیب شیمیایی ناخن

پروتئین عمده ناخن، کراتین است . چربی عمده ناخن نیزکلسترول می باشد و حدود 1/0 تا 1 درصد آن را تشکیل می دهد . مقدار آب آن کمتر از پوست بوده و حدود % 12 – 7 می باشد .

محرک های شیمیایی ناخن

ناخنها در اثر غوطه وری طولانی درآب و یا مقادیر زیادی از قلیا یا مواد پاک کننده قوی ، دچار نرمی و تخریب تدریجی می شوند . حلال های آلی و روغن موتور نیز باعث نرم شدگی صفحه ناخن می شود . روغن های معدنی باعث اونیکولیز ( جداشدن ناخن از بستر ) و ضخامت زیر ناخن می گردند .

عفونت های باکتریایی

عفونت های کنار ناخن ( پارونیکیا ) به وسیله عوامل میکروبی متعدد ایجاد می شود . افراد شاغل در آشپزخانه ، باغبانها و کشاورزان و نوازندگان پیانو مستعد ابتلا به این حالت هستند . این حالت به شکل حاد در قصابها دیده می شود .

صدمات ناشی از مانیکور

ناخنها بهتر است با صابون و برس تمیز شوند . مانیکور شدید و عقب زدن کوتیکول ناخن و نظافت کنار ناخن با وسایل آلوده ، ممکن است باعث عفونت حاد یا مزمن انساج کنار ناخن شوند .

ریش ریش شدن کنار ناخن

این مسئله ناشی از شکسته شدن قسمت سطحی پوست است که می تواند به علت خشک و تر شدن زیاد دستها در حین کار و شستشو باشد و یا به علت ناخن خوردن ایجاد شود. بهتر است از دستکش های کار استفاده شود و توسط کرمهای رطوبتی در اطراف ناخن و پوست آن ، به درمان این حالت پرداخت


 




ادامه مطلب

[ چهارشنبه 90/6/2 ] [ 5:52 عصر ] [ محمدجوادصحرائی ]