سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کدام روش ضدبارداری انتخاب کنیم؟

کدام روش ضدبارداری انتخاب کنیم؟
انتخاب روش جلوگیری از بارداری یکی از مهم‌ترین پارامترهای موفقیت زندگی زناشویی است که می‌تواند در ارتباطات زناشویی و سلامت زوج بسیار موثر باشد.
یک خانم به طور معمول حدود 40 سال سن باروری دارد و در این دوره طولانی،نیاز به روش جلوگیری از بارداری دارد که مطمئنا لازم است در بعضی از شرایط آن را تغییر دهد بنابراین لازم است که خانم‌ها آگاهی کافی در مورد روش‌های مختلف جلوگیری از بارداری، عوارض آنها، مزایا و مضرات آنها داشته باشند تا بتوانند بر اساس شرایط خاص خود بهترین انتخاب را داشته باشند.
متاسفانه بر اساس آمارهای جهانی، حدود نیمی (50 درصد) از بارداری‌‌های بدون‌ برنامه‌ریزی و ناخواسته بوده است که از این تعداد 53 درصد آنها از یک روش جلوگیری استفاده می‌کرده‌اند و به علت شکست آنها روش جلوگیری به طور ناخواسته باردار شده‌اند.علت شکست روش‌های جلوگیری از بارداری عمدتا به علت عدم مصرف صحیح آنها می‌باشد. و در بعضی موارد از موارد هم اطلاعات غلطی است که خانم‌ها دارند. زنان یائسه هم ممکن است باردار شوند.زیرا در حوالی یائسگی (قبل از یائسگی حدود سنین 45 تا 50 سالگی) احتمال بارداری‌ وجود دارد و لذا از روش‌ جلوگیری از بارداری استفاده نمی‌کنند.در حالی که خانم‌ بالای 50 سال اگر12 ماه به‌طور متوالی پریود نشود در واقع یائسه شده و احتمال بارداری‌ برای او وجود ندارد.در غیر این صورت تا زمانی که پریودهای نامنظم رخ می‌دهد، همچنان احتمال بارداری نیز وجود خواهد داشت.

قبل از انتخاب روش پیشگیری از بارداری این نکات را باید در نظر داشت:
1- قیمت و هزینه‌های آن روش

2- نحوه استفاده،آیا کاربرد این روش برای او ساده و آسان است؟
3- در صورتی که استفاده از آن روش یادش برود چه باید بکند؟

4- از پزشک و یا مامای درمانگاه در مورد عوارض آن روش به خوبی سوال کند.

5- آیا این روش تغییری در ظاهر او مثل افزایش وزن خواهد گذاشت؟
روش‌های مختلف جلوگیری از بارداری که در ایران نیز موجود است کدام است؟
1- قرص‌های جلوگیری از بارداری خوراکی

2 - آمپول‌های هورمونی تزریقی به صورت ماهانه یا دو ماهانه یا سه ماهانه

 3- IUD یا وسایل داخلی رحمی

4- روش‌های محافظتی مثل کاندوم، دیافراگم

5- مواد کشنده اسپرم

6- نوارهای که به پوست می‌چسبند

7- روش‌های رتیمیک یا به اصطلاح طبیعی

8- بستن لوله‌های رحمی یا بستن لوله‌های مردانه

9- روش‌های اورژانس جلوگیری از بارداری

الف: قرص های ضدبارداری یا قرص های جلوگیری از بارداری به دلیل داشتن فوایدی چون ایجاد پریودهای مرتب، کاهش خون‌ریزی و کنترل کم‌خونی، کاهش دردهای قاعدگی، کاهش سرطان تخمدان و رحم، کاهش سرطان روده، کاهش کیست‌ها تخمدان، حفظ باروری برای سال‌های آتی، کاهش خطر عفونت‌های لگنی، جلوگیری از بارداری‌ خارج از رحم، کاهش شدت سندرم قبلی از قاعدگی (pms) برای این افراد مناسب تر است.
این در حالی است که کسانی که دچار بیماری‌های قلبی هستند، مبتلا به بیماری‌های کبدی بوده و یا سابقه خانوادگی سرطان پستان را دارند و بیشتر در معرض خطر تشکیل لخته در عروق هستند نباید از قرص های جلوگیری از بارداری استفاده کنند. برای کسانی که مبتلا به عفونت‌های ناحیه تناسلی هستند هم استفاده از کاندوم مناسب‌تر است خانم‌هایی که دیابت دارند که عوارض آن مثل اختلالات عروقی است و یا دیابت به مدت بیش از 20 سال دارند نباید از قرص‌ استفاده کنند.

* زنان سیگاری خصوصا بالای 35 سال نباید از قرص استفاده کنند.

* بعضی از انواع میگرن‌ها، خصوصا آنهایی که با مصرف قرص میگرن تشدید می‌شود و یا خانم‌هایی که میگرن همراه با aura (علایم هشدار دهنده) دارند نباید قرص مصرف کنند.

* خانم‌ها با فشارخون بالا در صورتی که قرص مصرف کنند خطر سکته‌های مغزی افزایش می‌یابد لذا افراد با پرفشاری خون نباید از قرص‌های هورمونی استفاده کنند.




ادامه مطلب

[ سه شنبه 90/6/1 ] [ 5:12 عصر ] [ محمدجوادصحرائی ]